dissabte, 25 de gener de 2014

Crear un paisatge

Aquesta setmana he tingut la fortuna de llegir dos articles en dos blocs que m'han agradat molt, un del Javi Alonso i l'altre de Alex Mody, els dos porten molt bones reflexions sobre la fotografia actual de paisatge, mal anomenada de "postals" per algun sector que d'aquesta manera intenta amagar possibles frustracions en vers aquest tipus de fotografia.

És cert que amb internet ho tenim tot molt vist, cert és que qualsevol va a uns grans magatzems es compra una càmera i es creu Ansel Adams, cert que si interactues una mica en les xarxes socials obtens un bon grapat de feed-back positiu, cert és que tot això en alguns casos porta et pot portar a creure que realment ets la reencarnació del Galen Rowell.

Però també és cert que pots fer milers de fotos en els racons més impressionants del mon, llocs on solament Tu hi has estat i que quan estàs a casa, repassant el botí et sentis una mica frustrat, allà tant immens, tant potent el que has viscut però no ho has sabut plasmar...
Per això m'ha agradat tant l'entrada del Javi, quan descriu que ell fotografia "sensacions", d'aquesta manera pot anar una vegada darrera l'altre al mateix lloc sense cansar-se ni avorrir-se, clar que el paisatge ja el té més que vist i fotografiat però cada moment és una sensació nova, quan t'empatxes de lloc és quan li treus més profit i quan realment els resultats t'omplen.

De l'Alex m'ha agradat la seva dissecció, sobretot els punts on recomana "no mentir, enganyar o robar" tant de moda últimament, podria posar molts exemples però segur que cada un de vosaltres ja en teniu un bon grapat al cap. També el paper destacable de la llum i la composició i per descomptat, ser tu mateix i no preocupar-te dels demés, si fas el que t'agrada o el que t'ompla la resta ve sol.

Finalment, un petit comentari sobre la foto d'avui, trencant normes, aquesta foto és d'aquest matí, ben aprop de casa, no he matinat gaire, feia bastant de fred, molt de vent i tenia el cotxe a 2 metres però he gaudit de la natura com mai, el lloc el tinc archi-fotografiat, de fet, darrerament s'està convertint en un nou "lloc de culte" però el repte no era capturar un paisatge, sinó capturar una sensació i potser anar una mica més enllà, crear un paisatge.

Si ho he aconseguit o no és un altre tema, ho deixo a l'opinió de cada un de vosaltres. Jo he tornat a casa ben content.
Bon cap de setmana!

dissabte, 18 de gener de 2014

Viatjar amb una compacta: Islàndia

Dintre de poc farà dos anys que vaig publicar una entrada similar amb totes les fotos fetes amb una compacta, la Canon Powershot S100, en aquella ocasió el destí havia estat Noruega, avui serà Islàndia.
Els camins que porten a les HighLands tenen molts tresors amagats, com aquesta muntanya en forma d'unicorn que ens anuncia que la carretera començara a agafar alçada.
A les terres interiors és molt freqüent veure petits riuets plens d'aquesta molsa verd fluorescent, un color realment impactant i que et sorprèn molt la primera vegada que el veus.
Formes i textures a les HighLands, hi han unes ovelles que "dimensionen" el paisatge.
Fumaroles i terres sense vida a la zona de Hverir, prop de Myvatn
Tenir la "sort" de patir una tempesta de sorra a Islàndia deu ser com si et toques la loteria, encara que us tinc que dir que no les tenia totes amb mi i que no ens vàrem atrevir a sortir a fer fotos a fora... la conducció requeria molta atenció en aquestes condicions.
Quan el paisatge ajuda, el que menys importa és amb que el capturis, com aquest reflex de muntanyes que arrenquen del mateix oceà a la costa est.
Per acabar, una imatge del lloc on vàrem començar i finalitzar el nostre periple, prop de l'aeroport, on la natura ens va regalar algun Arc de San Martí per arrodonir l'escena.

Igual que la primera que vaig fer, aquesta entrada em venia molt de gust per el que representa. Quantes vegades heu escoltat: "clar, amb aquesta càmera!!"
Les imatges estan ordenades cronològicament i representen una mostra del que pots obtenir sense costosos i pesats equips fotogràfics en un viatge extrem, que us sembla, és una alternativa??

dissabte, 11 de gener de 2014

L'Essència

He volgut titular aquesta entrada "L'Essència" ja que aquest lloc que protagonitza avui la foto de rigor és on vàrem començar i acabar el nostre viatge a Islàndia, un lloc on els elements de la natura es mostren amb força i simbolitza l'essència de Illa.
Els temporals de l'oest hi tenen fixat el seu lloc d'entrada i l'oceà Atlàntic hi descarrega amb bravura les seves ones, tot això junt ha contribuït a formar aquest indret que em va captivar des del primer dia que el vaig veure. De entre totes les fotos que en tinc de les diferents jornades he escollit una de les més tètriques, potser perquè encara que el lloc és molt maco, per sobre de tot és molt perillós, salvatge i potent.
Bon cap de setmana!

diumenge, 5 de gener de 2014

Interpretar un RAW (II)

Avui ha arribat l'hora d'anar una mica més enllà i acabar de complementar l'entrada anterior, podreu veure els noms dels autors dels processat, els programes utilitzats i algun dels "secrets" que han volgut compartir amb tots nosaltres, hi ha qui ha volgut fer un comentari apart que també surt publicat.
RAW Original 
Aclarir que no es tracta de cap competició ni de si es millor un o l'altre, els companys que surten a continuació tenen tots la meva admiració per el treball que fan i si els hi vaig demanar la seva participació és perquè tots tenen alguna característica en el processat que els diferencia, sempre dintre de la qualitat, bon gust i saber fer.
Crec així mateix que serà enriquidor per tots nosaltres poder veure com han arribat als resultats finals i si cal, poder debatir sobre els aspectes tècnics o qualsevol altre apartat.
*****
1
Programes utilitzats:
* Lightrrom (revelat)
* Photoshop (mida i enfocament)
comentaris:
Respecto la visió original ja que no contemplo la retallada com a element per canviar l'enquadrament, eliminant objectes. Retallar suposa falsejar fotogràficament la imatge ja que si la focal hagués estat una altra des d'aquesta posició, ni les proporcions entre els diferents elements, ni la distància entre ells ni la profunditat de camp amb la consegüent variació de paràmetres (velocitat i moviment del medi líquid) , haguessin estat les mateixes.

***** 
2
-Raw. editat amb el dpp de cànon:
Ajust. Brillantor -33 Contrast 0, llums -2, ombres +1
BW, sense tocar. Corbes corregides per separat per salvar vermells sense perdre intensitat.
Correcció d'aberracions, il · luminació perifèrica i distorsió i lleugera retallada d'enquadrament.
-Tiff editat. Photoshop:
Eliminació motes de pols.
Color efex pro. Lleugers ajustaments per aconseguir una mica més de rang dinàmic i correcció de dominant.
Capa d'intensitat.
Capa de nivells per aixecar una mica els mitjans to (com no m'agrada com s'il · lumina l'illa de roques la trec de la selecció de capa.
-jpg. PS: Canvi a mode 8 bits i guardar per a web enfocament i redimensió.

*****
3
La foto està editada en LR + PS. Bàsicament he aixecat molt les ombres per recuperar part del detall de la muntanya, he intentat recuperar el màxim de detall a les zones més clares que estaven un pel passades, petits ajustos de corbes i nivells aplicats per zones (mantenint sempre una coherència en la lluminositat relativa dels elements) i un vinyeteig per acabar d'emmarcar la foto. Trobo que el balanç de blancs es impossible ajustar-lo sense haver viscut el moment així que he escollit aquests paràmetres basant-me en criteris purament estètics.
*****
4
4 - Uge Fuertes
Feia anys, i quan dic anys dic 4 o 5 que no dedicava a una foto tanta estona, jeje, i per seguir en la meva línia anti-retoc: "Valiente truño me he currao" (això no ho podia traduir...). I cara que m'ha sortit la foto perquè he hagut de gastar tot un pot d'urani per al turó de la dreta i un altre de anti-socarrament de cel. I al marge del meu poc gust (que la meva dona em diu que no distingeixo els colors), molt bona idea aquesta de diferents versions d'una foto. He utilitzat el PS Cs5 extended i els filtres nick (que és l'únic que faig servir si vull fer-li alguna cosa estranya a una foto).
***** 
5
5 - Pere Soler
El programa utilitzat ha estat el LR 5, partint d'aquest histograma al limit i amb les llums altes del canal vermell un pel passades:
He intentat recuperar una mica les ombres i les llums altes amb les eines del ajustaments bàsics de LR, li he aplicat una mica de contrast, claretat i li he baixat la intensitat.
Desprès he baixat les lluminositats als canals groc i taronja per acabar de recuperar les altes llums, al veure que el resultat no m'agradava del tot he pujat el WB uns 700 kelvins i he corregit el tó magenta amb un valor petit. Des del mateix programa li he donat enfoc però utilitzant la mascara al 50% per evitar soroll a les zones del cel i l'he exportat a jpg amb la reducció a 800 px.
L'histograma final ha quedat així:
No hi ha cap part cremada i he pogut "rescatar" una mica els vermells, tampoc hi ha cap negre absolut.
*****
6
Realment és difícil la situació ja que el rang dinàmic és brutal. He intentat "cremar" una mica més les llums per "obtenir" més detall a terra.
Et passo un "pantallazo" del RAW editat en Capture One 6, no té cap ajust local. Desprès al PS CS6 he corregit la dominant del cel (magenta) i he millorat un pèl els vermells.
Una manera més de veure que a vegades tampoc cal fer tantes exposicions i diferents revelats per fer una fusió manual.
*****
7
Habitualment revelo els Raws amb l’aplicacio Canon DPP i els remato amb uns ajustos personals a Adobe Photoshop. Pero reconec que al veure el Raw d’en Pere em vaig espantar: la diferencia entre les llums i les ombres era brutal i DPP no és especialmente bó en recuperar ni unes ni altres. 
Per això vaig recórrer a  revelar el mateix Raw dues vegades. La primera subexposant-lo -1 punt, i la segona sobreexposant-lo +0,5. Superposats els dos TIFFs dins Photoshop, amb el pinzell vaig anar recuperant els núvols del revelat més fosc, aprofitant tota la resta del paisatge del segón revelat. Per a destacar la platja vaig fer una selecció des de l’horitzó fins el primer pla i l’hi vaig pujar el contrast. Finalment vaig  enfosquir una mica les vores per a centrar l’atenció del espectador cap a dins de la imatge. 
*****
8
Personalment crec que tota imatge digital necessita d'un bon processat i sobretot les fotografies de paisatge on el color , contrast i textures necessiten d'una "empenta" per crear impacte i ressaltar tota la seva bellesa .Potser fa algun temps hagués editat aquesta foto d'una altra manera però actualment estic en aquest moment diguem més "neutral" i intentant processar el menys possible .En el cas que ens ocupa, i coneixent l'autor (que li agrada el processat més natural) he decidit no tocar molt la foto (potser massa poc) i ajustar-me a uns lleugers canvis en els paràmetres al no ser una foto feta per mi (que això crec que és bastant important) . També és cert que la presa és complicada i que la càmera la resol com pot. Això ha estat el revelat amb el programa camera raw :Ajust de perfil de cambraAjust de balanç de blancsUna mica de contrast i saturacióObert l'arxiu en photoshop cs5:Lleuger ajust de corbes en una capa novaUn altre lleuger ajust de saturació en una altra capaRedimensionament de la imatge per a 800 px i lleuger enfocament generalGuardar per a webCom a resultat penso que gairebé és tan important la captura de la presa com el saber interpretar a l'hora de l'edició.Només em queda donar les gràcies a Pere per aquesta iniciativa on veurem els punts de vista artístics d'altres companys.
 *****
Les conclusions son que realment és important haver presenciat l'escena però no és un factor determinant per treure el millor resultat com podeu veure i que també cada un ha interpretat el RAW de la seva manera, alguns amb resultats semblants, altres no tant però sempre dintre d'una estètica i guiant-se per les seves vivències.
Bé, si heu arribat aquí ja em dono per satisfet, agrair novament a tots els companys la seva participació i el seu temps.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...