diumenge, 12 febrer de 2012

Comparativa d'angulars extrems, Canon 16-35mm f2.8 L i Canon 17-40mm f4 L versus Samyang 14mm f2.8

Feia temps que em voltava per el cap fer una entrada mes "tècnica", una comparativa d'angulars extrems que pogués aclarir els dubtes que molts de nosaltres tenim a l'hora d'escollir-ne un. En principi havia pensat de fer-la al exterior, o millor encara, de nit, però he pensat que els dubtes en quan a nitidesa, distorsions geomètriques i aberracions cromàtiques no haguessin estat resolts, per això he triat una pared de la saleta de casa on hi han línies rectes i bastants detalls i on si es poden jutjar aquests apartats.
La càmera utilitzada es una full frame, la Canon 5D Mark II, muntada sobre un trípode, amb aixecament de mirall activat, perfectament anivellada, enfoc per Live View i mateixos paràmetres de ISO i exposició en totes les proves i la posició mes angular i en l'obertura mes gran de cada un dels següents objectius:
- Canon 17-40mm f4 L
- Canon 16-35mm f2.8 I L
- Samyang 14mm f2.8
m'hagués agradat completar la comparativa amb el Canon 14mm f2.8 II, al que comparen en algunes proves amb el Samyang en quan a nitidesa i que es veu superat per aquest darrer en aberracions cromàtiques, però el desorbitat preu (ronda els 2.000,-) ho ha impedit, en canvi els tres que son els protagonistes de la prova son mes assequibles, sobretot el Samyang que es queda en 300 €.
Aquest primer apartat es per comprovar com "actua" el Lightroom amb els tres RAW's, les fotos només tenen aplicat el perfil corrector de lent amb les especificacions que venen per defecte en cada un,  res mes. Suposo que us passarà com a mi, he sentit tant de les distorsions de "bigoti" que té el Samyang que al veure totes les línies rectes i sense cap mena de distorsió que si no hagués estat Jo mateix el que ha fet la prova NO m'ho creuria. En aquest apartat de distorsió geomètriques els deixo en EMPAT.
Passo a la part de nitidesa, començaré per el centre, però primer tinc que reconèixer que en aquest apartat la foto que poso potser no és un exemple molt aclaridor com en els altres tres que us poso, però a part del que podeu observar i diré la meva. El 16-35mm es el més nítid en la part central, els altres dos no es queden gaire al darrera però el 17-40mm es perdedor.
Les cantonades!!! Aquesta es la prova del cotó i la que m'ha fet plantejar tot el que ara estic compartint amb vosaltres, aquí si que guanya el Samyang i per golejada, tant que ja estic esperant la propera lluna nova per fer unes quantes captures d'estels. El 17-40 es comporta decentment i encara millor si la foto fos de exterior i el 16-35mm es el clar perdedor, el que havia guanyat en el centre ho ha perdut en els extrems. He fet la prova a f8 i tots milloren molt, totes les cantonades guanyen en nitidesa i gairebé desapareix el vinyeteig, fins i tot en el 16-35, però per el tipus de fotografia que vull fer Jo, f8 no em serveix.
Finalment, les aberracions cromàtiques, he fet servir l'eina de Lightroom "abans/desprès" perquè ho pugueu apreciar amb facilitat, en aquest apartat hi ha un guanyador destacat, el Samyang que no en te o al menys Jo no soc capaç de veure-les, en segon lloc es queda el 16-35mm i en tercer lloc el 17-40mm amb un riveteig de color verdós fàcilment visible. Però tinc que dir que al aplicar la correcció de perfil en els Canon aquestes aberracions desapareixen del tot, pel que aquest punt no es un factor decisiu, mes aviat es una anècdota i un punt a favor del "barat" Samyang però que no afecta a la qualitat de l'imatge en la majoria dels casos.
Com a resum, us diré que les meves sensacions son que tot el que havia llegit de bo del Samyang es cert en el 90%, que destaca per la nitidesa i l'absència d'aberracions cromàtiques, que el seu vinyeteig i distorsió geomètrica es fàcilment corregible aplicant el perfil adequat i sobretot per el preu contingut, com a coses no tant bones o negatives hi ha que és totalment manual, tant en diafragma com en enfoc, que no és estanc, punt important per els fotògrafs de natura i que al ser bombat de la part davantera es difícil i car utilitzar-lo amb filtres. Reafirmar-me que el gran angular "popular", que no destaca en res, però no es queda enrere tampoc és el 17-40mm L i potser el que en surt mes mal parat és el 16-35mm I, tot un L amb pretensions, però que perd davant els altres dos en nitidesa a les cantonades, de forma molt evident quan està muntat en una full frame i que en una APS-C, al aprofitar solament la part central es converteix en una molt bona opció qualitat/preu/lluminositat.
Com a proba us deixo aquesta nocturna feta ahir amb el Samyang en una de les localitzacions habituals en les meves nocturnes prop de casa.
Espero haver aportat una mica de llum als possibles compradors o als dubtosos, doncs he vist quantitat de proves d'aquests objectius amb uns resultats molt sorprenents per lo diferenciats que surten en cada web.

Afegeixo un enllaç a l'entrada que ha fet l'Oriol Alamany en el seu bloc, la prova del Samyang 14mm més complerta que pugueu trobar.

25 comentaris:

  1. Un treball molt ben "currat". Realment es un bon objectiu per fer nocturnes, tal com la que ens mostres. Sorprèn la nitidesa que té !!
    Salut !!

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant que sorprèn Josep, però agradablement :-)
      Una opció a tenir en compte sobretot per els que tenim format complert.
      Salut!!

      Elimina
  2. Home doncs mira, jo t'ho agraeixo! No he fet la compra, pels moments de crisi que passem i que ens obliguem a esser més reflexius i no equivocar-nos, però fa temps que penso que em vaig equivocar comprant el 17/40 en lloc del Tokina 11/16 que tu em recomanaves....( però sóc una mica Taure i no et vaig fer cas).Com ja saps, jo no tinc FF i si tot segueix igual, potser tardaré molt en tenir-ne.
    M'agrada el treball que has realitzat, i m'agrada molt el preu del Samyang , però imagino que m'estaria equivocant de nou si prengués aquesta opció.
    En el meu cas...millor Tokina 11/16 encara?
    Profe...espero la seva resposta!!!! :-)))

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Montse, com et vaig dir un dia, si tens intenció de passar-te a FF ja tens un bon objectiu, com a quedat demostrat, però si no tens intenció de canviar de càmera, l'opció més recomanable es el 11-16 f2.8 de Tokina, per rang i per lluminositat. Altres opcions son el Sigma 10-20mm i el tokina 12-24mm i una mica mes car el Canon 10-22mm.
      :-))

      Elimina
  3. Una bona comparativa "casolana". Precisament això la fa més valuosa que si fos feta per la propia marca perquè de ben segur que se'n cuiden molt de not llençar-se pedres a la seva teulada i potenciar les bondats.

    Jo tinc el 16-35 II que no sé si és amb el que has fet la comparativa, però si que observo que per molt bé que intenti obtenir la hiperfocal (la veritat es que ho faig a ull la majoria de vegades) pels extrems a vegades noto desenfocs que no haurien de ser a segons quins diafragmes i en canvi en el centre l'enfoc es exquisit.

    Salut!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Daniel,
      El 16-35 es el "I", i el que dius es el que em passa a mi també, veia el centre amb una nitidesa exquisida i els extrems semblaven desenfocats, tot al contrari que amb el 14 fixe, pensa que totes les fotos de la comparativa, nocturna inclosa estan fetes a 2.8.
      Salut!!

      Elimina
  4. A tenir en compte.
    Per ara no tinc pensament de fer cap despesa, però gràcies, per que aquesta entrada, ens quedarà com a consulta si arribes el moment.
    Continuaré amb el teu 17-40 que tampoc està tant malament.
    Un petó!

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tens un bon objectiu Esher, com ja comento en la proba, no destaca en res però tampoc es el pitjor en res. Crec que hi ha molta gent amb dubtes entre objectius com aquests o similars, jo els tenia i buscava una comparativa fiable que em resolgués alguns d'aquests dubtes, es la meva intenció amb aquesta entrada.

      Elimina
  5. Mmmmm, molt interessant, Pere.
    Estava rondant, darrerament, la idea de catar el Samyang. Jo d'aquestos que has comentat només he provat el 17-40 (que és el que tinc). És cert que la nitidesa als cantons és bastant pobra, però per fer paisatge és una cosa que no em treu la son. Altra cosa seria que fessim fotografía d'arquitectura on potser cantaría massa el tema.
    Després de llegir el teu post continue amb dubtes sobre si val la pena fer la despesa del Samyang :-)
    El que més em tira enrere és el tema dels filtres i la "manualitat" de l'objectiu, no se...
    El que està clar és que Canon, en el capitol d'angulars, perd la batalla amb l'altra gran marca...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Pepet, no se si val la pena fer la despesa, jo l'he fet, sobretot per el tema de les nocturnes, volia un objectiu que em donés la suficient qualitat en "tota" la foto a f2.8 i ISO's alts per si vull fer alguna ampliació "decent" i crec que el Samyang la dona, ara, tens raó, es molt manual, tant que l'enfoc a l'infinit no es infinit, es "mes enllà" ;-) i els filtres, si que tenen solució però de moment es molt cara...
      Salut!

      Elimina
  6. Hola Pere, había oido hablar del Samyang, pero siempre había desconfiado, por ignorancia, la verdad.
    Yo tengo también el 17-40 pero estaba pensando en comprarme un angular y me tira mucho lo del f2.8,además el precio es muy tentador. ¿Tú lo recomendarías? Lo del modo manual en el angular tampoco me molesta demasiado.
    una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola David,
      Yo me lo compré con cierto recelo la verdad. Habia visto pruebas con resultados muy dispares, pero gracias a su contenido precio me aventuré a comprarlo y la verdad es que nitidez saca un montón y en las esquinas, donde los Canon convierten las estrellas en "ovnis" ;) Ninguna de las fotos de esta entrada está mas retocada que la aplicación del perfil del Samyang que encontre por la web y que se porta como un jabato, eliminando la tan famosa distorsión de bigote y el viñeteo a 2.8. y el que viene en el LR por defecto en los dos Canon.
      El tema de los automatismos no me importa demasiado, quizas el enfoque es el mas engorroso de dia pero de noche la utilización de este angular no difiere mucho de la de los otros dos :-)
      Una abraçada!!

      Elimina
  7. Molt interessant Pere, llàstima que corro amb una APS-C i que no has pogut comparar el 2nou 17-50 mm de sigma (que és el que tinc jo.. je je )

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Jordi, tu tens nikon, no? els angulars de Canon que surten aquí no tenen pas comparació amb el 14-24 Nikon, aquesta entrada es mes per els canonistes que en aquest apartat sempre tenim molts de dubtes i ara que hi ha una opció "barata" i amb certa qualitat m'ha fet decidir a publicar la comparativa.
      Salut!!

      Elimina
  8. Molt interesants les teues proves,
    Jo també tinc interés per el Sigma 12-24 mm f4.5-5.6 DG EX HSM, que val per a FF.
    Salut.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Vicenç, aquest sigma l'estava mirant, mes per els 12mm que per la qualitat i la lluminositat però vaig decidir-me per el 14mm f2.8 que crec que s'ajusta mes al que jo buscava per nocturnes, del sigma no et puc dir gran cosa ja que mai l'he pogut provar.
      Salut!

      Elimina
  9. Molt Bona feina Pere, ho tindrem en compte,
    Salut, Francesc

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Francesc!!
      Es una opció, barata, però resultona :))
      Salut!

      Elimina
  10. Hola Pere,

    Gracies per la comparativa. Una feina molt ben feta.

    Ja fa temps que conec l'objectiu i ara m'he decidit a comprarlo. Buscant preus he anat a parar al teu blog.

    Per si t'interesa, jo he comparat el Canon 14mm amb el 16-35 i també li dona un repas important, es un gran objectiu, pero veient les teves imatges, crec que no esta per sobre del Samyang, sino al mateix nivell.

    Ara ja no el tinc, el vaig cambiar per un Carl Zeiss Distagon 21mm (Bufff...), pero m'agradaría recuperar els 14mm :)

    Per cert, molt bones fotos! A veure si et localitzo al flickr ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Albert,

      Darrerament he estat fent exclusivament fotografia nocturna i et puc dir que en tres dies no he tret el Samyang de la càmera. També les fotos d'aurores estan fetes amb el 14mm.
      El Zeis no l'he provat però segur que faràs una bona compra, sobretot per qualitat/preu/prestacions.

      Gràcies per la visita i benvingut!

      Elimina
  11. Hola Pere

    Te escribo porque de un tiempo a esta parte estoy bastante absorbido por el tema de la fotografia nocturna,me apasiona.Debo decir que desconocia tu trabajo como fotografo y me encanta , de echo te conozco gracias a mi profesora de fotografía Nani.Ella me dijo que si tenia cualquier duda te preguntase,que me la resolverias encantado. Asi que todo esto me a llevado por fin a ti.Despues de mucho leer sobre objetivos gran angular, me encuentro que haces un analisis brillante sobre el samyang que hace que me lo compre sin dudarlo.Y aqui viene mi pregunta, nunca habia usado un objetivo totalmente manual y con mi 18-200vr mas o menos soy capaz de enfocar bien.Pero con el samyang me cuesta muchisimo a la luz del dia.Aun no he salido a probarlo de noche y me pregunto una cosa.Si el anillo de enfoque lo coloco a infinito deberia salirme todo enfocado?

    Perdona si me he enredado un poco explicandolo, pero creo que estoy demasiado acostumbrado al autoenfoque para la hiperfocal.

    Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Javier,
      Primero de todo te diré que la gran "pega" del Samyang suele ser los problemas de enfoque cuando no le tienes cogido en tranquillo.
      Te recomendaria que te olvides de enfocar tradicionalmente y que pruebes con hiperfocal, empezando con prueba/error para conocerlo bien ya que no hay dos que enfoquen igual.
      NO te recomiendo el infinito ya que los dos que he tenido, uno para Canon y otro para Nikon, el infinito no era tal, era "mas allá" :-)
      Una vez habituado te será lo mismo enfocar de dia que de noche.
      Suerte!
      Un saludo.

      Elimina
  12. Pere ....perdona que te moleste otra vez.He oido que existen unos perfiles de correción de lente para lightroom.Es cierto?y si es asi,donde puedo conseguirlos para una nikon d200?

    Gracias

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola de nuevo,
      Hay un programa, Adobe Lens Profile Downloader, que busca en internet, gestiona e instala los perfiles en LR, no sé si hay tu combinación pero si no la hay ten por seguro que habra alguna parecida que te servirá.
      Un saludo.

      Elimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...